er det bursyge

Er dit jordegern blevet sygt? Mister den pelsen, nyser, hiver efter vejret? Måske er der andre der har haft samme problemer, og kender den rigtige vej ud!
Majsen95

er det bursyge

Indlægaf Majsen95 » 22 aug 2016, 17:25

Hej!
For en måneds tid siden købte jeg et jordegern. Efter lidt tid lod jeg mærke til at den hopper frem og tilbage samme sted virkelig mange gange i træk. Jeg har så købt et nyt (og i følge mig selv kæmpe stort) bur til ham, men Han gør stadig den samme bevægelse, blot i det nye bur og dog heller ikke så meget - men stadig den samme bevægelse måske 50 gange i træk. Er det bursyge og kan han slippe af med det?

Brugeravatar
Jens Lykke
Geografisk sted: Djursland/Randers

Re: er det bursyge

Indlægaf Jens Lykke » 22 aug 2016, 18:22

Hej
Det kan meget vel være bursyge, eller stereotypi som det hedder.
Når det først er startet, kan det være meget vanskeligt at kurere. Eneste chance er et meget stort voliere med masser af grene og andre løberuter.
Meget stort er minimum 1x1x2 m og gerne større!
Hvis han lige er startet med det, kan det godt lykkes, men er det noget han har fra tidligere ejer, sker det nok aldrig.
Jeg har oplevet det samme med et rødegern, der også havde startet livet i et for lille bur. Hos mig havde han et voliere på 3x3x2,5 m og blev alligevel ved. Han er nu flyttet til en god ven, der også har egern. Her går han også i et stort voliere på 2x6x2 m og hopper alligevel på stedet flere timer af gangen.
Mvh. Jens Lykke

Costa Rica egern. Swinhoeis stribet egern. Rocky Mountain Klippeegern. Rødegern.
Trefarvet pragtegern. Rødbuget pragtegern. Gråegern. Hudson egern. Ræveegern.

Tilbage til "Helbred og sygdomme"